زمان آینده ساده Simple Future Tense در زبان انگلیسی

زمان آینده ساده (Simple Future Tense)

در این قسمت از سری آموزش زمان های زبان انگلیسی در رابطه با زمان آینده ساده Simple Future Tense در زبان انگلیسی صحبت می کنیم. اولین نکته این که در زبان انگلیسی روش‌ های مختلفی برای صحبت کردن در مورد آینده وجود دارد که ما در این قسمت در رابطه با دو مورد از مهمترین آنها صحبت می‌کنیم. مورد اول استفاده کردن از کلمه will و مورد دوم استفاده کردن از ساختار Be going to می باشد.

استفاده از کلمه will برای ساختن جملات با زمان آینده ساده Simple Future Tense در زبان انگلیسی

در ابتدا به استفاده کردن از کلمه will می پردازیم. شبیه به قسمت های قبلی این آموزش ابتدا در رابطه با کاربرد استفاده کردن از کلمه will برای صحبت کردن در رابطه با آینده صحبت کرده و سپس به بررسی فرم جملات مربوط به آن می‌پردازیم.

کاربرد اول: صحبت کردن در رابطه با یک پیش بینی در آینده

یکی از پرکاربردترین استفاده ها از کلمه will زمانی است که می خواهید در رابطه با آینده یک پیش ‌بینی انجام بدهید. البته این پیش بینی ممکن است که هرگز تحقق نیابد اما احتمال رخ دادن آن نیز وجود دارد. در چنین شرایطی از will استفاده می‌کنیم. مثال زیر این موضوع را نشان می‌دهد.

To talk about a prediction

I am sure he’ll come late.

کاربرد دوم: بیان کردن یک تصمیم اتخاذ شده در لحظه صحبت کردن

اگر در زمان صحبت کردن ناگهان تصمیمی گرفته شود برای صحبت کردن از آن تصمیم از زمان آینده ساده و کلمه will استفاده می شود. مثالی که در قسمت زیر مشاهده می کنید این موضوع را نشان می‌دهد.

To express a spontaneous decision

I’ll get there by bus.

دقت کنید که در این مثال هیچ گونه برنامه ریزی قبلی در رابطه با این تصمیم وجود نداشته است و گوینده در همان لحظه صحبت کردن ناگهان این تصمیم را اتخاذ کرده است.

کاربرد سوم: پیشنهاد دادن و یا قول دادن

یکی دیگر از کاربردهای استفاده کردن از will در زبان انگلیسی قول دادن و یا پیشنهاد دادن انجام کاری است. مثالی که در قسمت زیر مشاهده می کنید این موضوع را نشان می دهد.

To make an offer or promise

I’ll take care of your cat carefully.

در این مثال گوینده قول داده است و یا می توانیم بگوییم پیشنهاد داده است که از گربه مخاطب به طور خوب و با دقت مراقبت کند. به همین دلیل این جمله با استفاده از کلمه will بیان شده است. پس اگر قرار باشد که قول بدهید و یا پیشنهادی به انجام کاری بدهید باید آن را با will بیان کنید.

فرم جملات زمان آینده ساده با استفاده از کلمه will

حال که کاربردهای استفاده کردن از کلمه will برای صحبت کردن در مورد آینده را بررسی کردیم، به بررسی فرم جملات خبری، منفی و سوالی آن می پردازیم. برای ساختن یک جمله خبری با استفاده از کلمه will کافیست که پس از قرار دادن فاعل جمله، کلمه will را قرار داده و پس از آن فعل ساده را در کنار کلمه will بگذارید. نکته بسیار مهم این که برای تمامی فاعل ها از همین روش استفاده می کنید و هیچ گونه تغییر دیگری در جمله اتفاق نمی ‌افتد.

Subject + will + Bare infinitive
Will = ‘ll
My mom will go shopping tomorrow.

برای ساختن جملات منفی کافیست که پس از کلمه will کلمه not را قرار بدهید. البته فرم کوتاه شده will not را می‌توان به صورت won’t نیز نوشت. باز هم برای تمامی فاعل ها هیچگونه تغییر دیگری نیاز نیست.

Subject + will not + Bare infinitive
Will not = won’t
My mom won’t go shopping tomorrow.

برای تبدیل کردن یک جمله خبری با will به یک سوال کافیست که will را به ابتدای جمله منتقل کرده و بقیه جمله را بنویسید. این موضوع نیز در قسمت زیر نشان داده شده است.

Will + Subject + Bare infinitive?
Will your mom go shopping tomorrow?

استفاده از ساختار Be going to برای ساختن جملات با زمان آینده ساده Simple Future Tense در زبان انگلیسی

علاوه بر استفاده کردن از will روش دیگر صحبت کردن در مورد آینده در زبان انگلیسی استفاده کردن از ساختار Be going to میباشد. منظور از Be همان افعال am و is و are است. شبیه به قبل در ابتدا در رابطه با کاربردهای مربوط به این ساختار صحبت کرده و سپس فرم جملات آن را بررسی می کنیم.

کاربرد اول: صحبت کردن در رابطه با یک برنامه و یا قصد انجام یک کار

یکی از کاربردهای این ساختار صحبت کردن در رابطه با برنامه ای که برای آینده خود تنظیم کرده اید و یا قصدی که در رابطه با انجام کاری در نظر گرفته اید است. مثال زیر این موضوع را نشان می‌دهد.

  • To talk about a plan or intention
  • My uncle is going to visit me tomorrow.

در مثال بالا گفته شده است که عموی من قصد ملاقات کردن من را دارد و این موضوع فردا اتفاق خواهد افتاد. لطفاً این جمله را با جملاتی که با کلمه will نوشته می شوند مقایسه کنید. با استفاده از ساختار Be going to از یک برنامه‌ریزی و یا قصد انجام کاری صحبت می شود.

کاربرد دوم: صحبت کردن در رابطه با یک پیش بینی

یکی دیگر از کاربردهای Be going to پیش بینی کردن آینده است. در واقع این ساختار در این کاربرد با کلمه will هم شکل میباشد و هر دوی آنها برای پیش بینی کردن آینده مورد استفاده قرار می گیرند.

To talk about a prediction

Look! The sky is getting darker. It’s going to rain.

لیستی که در قسمت زیر مشاهده می کنید کلماتی را نشان می‌دهد که اگر در جمله ای دیده شوند، احتمالاً آن جمله بر آینده دلالت دارد.

فرم جملات زمان آینده ساده با استفاده از ساختار Be going to

حال که کاربردهای استفاده کردن از ساختار Be going to را بررسی کردیم بیاید در رابطه با فرم جملات مربوط به آن نیز صحبت کنیم. برای ساختن یک جمله خبری با استفاده از ساختار Be going to می بایست که پس از فاعل یکی از افعال Be یعنی am و is و یا are را قرار داده و پس از آن عبارت going to و پس از آن فعل ساده جمله را قرار بدهید. دقت کنید که تنها تغییری که بر اساس فاعل های جمله رخ می‌دهد تغییر کردن افعال Be می باشد. مثال زیر این موضوع را نشان می‌دهد.

Subject + am/is/are + going to + Bare infinitive
I am going to go to Canada next month.

برای ساختن جملات منفی کافیست که پس از افعال Be کلمه not را قرار بدهید. این موضوع در مثال زیر نشان داده شده است.

Subject + am/is/are + not + going to + Bare infinitive
I am not going to go to Canada next month.

برای تبدیل کردن یک جمله خبری به یک سوال کافیست که یکی از افعال Be یعنی am و is و are را به ابتدای جمله منتقل کنید. این موضوع نیز در قسمت زیر نشان داده شده است.

Am/is/are + Subject + going to + Bare infinitive?
Are you going to go to Canada next month?

در این مقاله از سری آموزش زمان های زبان انگلیسی در رابطه با صحبت کردن در مورد آینده بحث شد. دانستیم که برای صحبت کردن در مورد آینده ساختارهای مختلفی وجود دارند که دو مورد از مهمترین آنها استفاده کردن از کلمه will و ساختار Be going to می باشد. تفاوت کاربردهای هر کدام از این دو را بررسی کرده و فرم جملات آنها را نیز مورد بحث قرار دادیم. در قسمتهای بعدی از این آموزش دیگر زمان های زبان انگلیسی را بررسی خواهیم کرد. به منظور مشاهده ی سرفصل تمام دروس مربوط به این سری آموزش به مطلب آموزش رایگان زمان ها (Tenses) در زبان انگلیسی رجوع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *