زمان حال کامل Present Perfect Tense در زبان انگلیسی

زمان حال کامل (Present Perfect Tense)

در قسمت سوم از سری آموزش زمان های زبان انگلیسی از وب سایت کاردوآنلاین در رابطه با زمان حال کامل Present Perfect Tense در زبان انگلیسی صحبت خواهیم کرد. زمان حال کامل که در فارسی به آن ماضی نقلی نیز گفته می شود یکی از زمانهای بسیار مهم در زبان انگلیسی می باشد که تمامی زبان آموزان باید آن را یاد بگیرند. شبیه قسمت های قبلی از این آموزش ابتدا به کاربردهای این زمان پرداخته و سپس فرم جملات مربوط به زمان حال کامل را بررسی می‌کنیم.

کاربرد اول: صحبت کردن در رابطه با اتفاقاتی که در گذشته اتفاق افتاده اند و تا به اکنون ادامه پیدا کرده اند

اولین و مهمترین کاربرد زمان حال کامل در زبان انگلیسی صحبت کردن در رابطه با اتفاقاتی است که در گذشته رخ داده اند و تا به اکنون ادامه پیدا کرده اند. برای مثال، فرض کنید که از بیست سال پیش در انگلیس شروع به زندگی کردن کرده اید و طی این بیست سال نقل مکان نکرده اید، در واقع یک اتفاق در بیست سال پیش رخ داده است و تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده است. در چنین شرایطی می توانید از زمان حال کامل و یا Present Perfect Tense استفاده کنید. این موضوع در مثال زیر نشان داده شده است.

To talk about things which happened in the past, and continue to the present

My parents have lived in England for 20 years.

کاربرد دوم: صحبت کردن در رابطه با اتفاقی که در گذشته و در یک زمان غیر مشخص رخ داده است

یکی از کاربردهای مهم زمان حال کامل صحبت کردن در رابطه با اتفاقاتی است که در گذشته رخ داده اند. دقت کنید که هر چند نام این زمان حال کامل می باشد، اما کاربرد آن صحبت کردن در رابطه با موضوعاتی است که در گذشته اتفاق افتاده اند. اگر زمان رخ دادن یک اتفاق در گذشته کاملاً مشخص باشد از زمان گذشته ساده و یا Past Simple Tense استفاده می‌کنیم. اما اگر زمان رخ دادن یک اتفاق مشخص نباشد از زمان حال کامل استفاده می‌کنیم. در رابطه با زمان گذشته ساده در قسمت های بعدی از همین آموزش صحبت خواهیم کرد. حال فرض کنید که به زبان انگلیسی می خواهید بگویید که مادرم به سر کار رفته است، اما زمان مشخص آن را که برای مثال در ساعت فلان به سر کار رفته است را نمی دانید. در چنین شرایطی، چون که می‌دانید این اتفاق افتاده است و در گذشته رخ داده است اما زمان مشخص آن را نمی دانید از زمان حال کامل استفاده می کنید.

To talk about things which happened in the past, but not at a specific time

My mom has gone to work.

کاربرد سوم: صحبت کردن در رابطه با اتفاقاتی که از گذشته تا به امروز به طور مکرر انجام می‌دهیم

کاربرد سوم از زمان حال کامل صحبت کردن در رابطه با فعالیت هایی است که در گذشته انجام دادن آنها را شروع کرده و تا به امروز مرتباً آنها را انجام می‌دهیم. برای مثال، فرض کنید که از شش سالگی شروع به تمرین کردن پیانو کرده اید و از شش سالگی تا به امروز این کار را به عنوان یک عادت و یا یک برنامه روزانه انجام داده و هیچگاه متوقف نکرده اید. در چنین شرایطی از زمان حال کامل استفاده می‌کنیم. مثال زیر این موضوع را نشان می دهد.

To talk about things we have done many times in the past and continue to do

She has practiced the piano since she was 6.

کاربرد چهارم: صحبت کردن در رابطه با تجربیاتی که از گذشته تا به امروز برای شما رخ داده اند

یکی از مهمترین کاربردهای زمان حال کامل صحبت کردن در رابطه با اتفاقات و یا تجربیاتی است که از گذشته تا به امروز داشته اید. این کاربرد در صحبت کردن بسیار به چشم می خورد. برای مثال فرض کنید می خواهید بگویید که یک اتفاق جذاب ترین و یا بدترین اتفاقی است که در تمام طول عمرتان داشته اید. به عبارت دیگر، از گذشته تا به امروز این اتفاق بدترین اتفاق طول عمر شما می باشد .در چنین شرایطی که می خواهید از یک تجربه که از گذشته تا به امروز وجود دارد صحبت کنید باید زمان حال کامل را به کار ببرید. این موضوع در مثال زیر نشان داده شده است.

To talk about an experience which is connected to the present

This is the most beautiful flower I have ever seen.

این مثال می‌گوید که این گل زیباترین گلی است که تا امروز دیده ام. یعنی در تمام طول عمرم از گذشته تا به امروز گلی به زیبای این گل ندیده ام.

کلمات مربوط به زمان حال کامل

لیستی که در قسمت زیر مشاهده میکنید کلماتی هستند که اگر آنها را در یک جمله ببینید، احتمالا آن جمله به زمان حال کامل نوشته شده است.

Already, yet, ever, never, just, only just, recently, so far, until now, up to now

فرم جملات زمان حال کامل

شبیه دیگر زمان های زبان انگلیسی زمان حال کامل و یا Present Perfect Tense شامل جملات خبری، جملات منفی و جملات سوالی می باشد که در این قسمت فرم مربوط به آنها را بررسی می کنیم.

جملات خبری در زمان حال کامل از یک فاعل و سپس شکل سوم فعل اصلی جمله تشکیل می شوند. شکل سوم فعل اصلی جمله که به آن Past Participle نیز می‌گوییم به دو صورت ساخته می شود. اگر فعل جمله با قاعده باشد با اضافه کردن ed به پایان آن می توانید آن را به شکل سوم آن تبدیل کنید. برای مثال فعل watch و شکل سوم آن که watch می باشد. اما اگر فعل جمله بی قاعده باشد، مجبور هستید که شکل سوم آن و یا Past Participle را حفظ کنید. برای مثال شکل سوم فعل go که gone می باشد. ضمناً اینکه از have ۷ و یا has استفاده کنید بستگی به فاعل جمله دارد. برای فاعل های معمولی از have و برای فاعلز های سوم شخص مفرد از فعل has استفاده می‌کنیم.

Subject + has/ have + Past Participle
Has = ‘s
Have = ‘ve

She’s done her homework.

برای منفی کردن یک جمله خبری در زمان حال کامل کافی است که not را به پایان فعل have و یا has اضافه کنید. مثال زیر این موضوع را نشان داده شده است.

Subject + has/ have + not + Past Participle

She has not done her homework.

برای ساختن یک سوال در زمان حال کامل کافی است که یکی از افعال have و یا has را به ابتدای جمله منتقل کرده و دیگر قسمت ‌های جمله را بدون تغییر دادن بنویسید. این موضوع در قسمت زیر نشان داده شده است.

Has/ Have + Subject + Past Participle?

Has she done her homework?

در مقاله از وب سایت کاردوآنلاین در رابطه با زمان حال کامل و یا Present Perfect Tense صحبت کردیم و کاربردهای مختلف آن را بررسی کردیم. زمان حال کامل یکی از زمانهای بسیار مهم و بسیار پرکاربرد در زبان انگلیسی می باشد که تمامی زبان آموزان باید آن را یاد بگیرند. در قسمت های بعدی از این سری آموزشی در رابطه با زمان های دیگر در زبان انگلیسی صحبت خواهیم کرد. به منظور مشاهده ی سرفصل تمام دروس مربوط به این سری آموزش به مطلب آموزش رایگان زمان ها (Tenses) در زبان انگلیسی رجوع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *