کسب بالاترین نمره در قسمت ریدینگ از آزمون زبان انگلیسی ایلتس

بالاترین نمره در ماژوال ریدینگ ایلتس

در این مقاله از وب سایت کاردوآنلاین در رابطه با کسب بالاترین نمره در قسمت ریدینگ از آزمون زبان انگلیسی ایلتس صحبت خواهم کرد. همانطور که می‌دانید در قسمت Reading از آزمون آیلتس در مدت زمان یک ساعت نیاز دارید که به چهل سوال مختلف پاسخ بدهید. البته یکی از نقاط تمایز آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک در قسمت ریدینگ می باشد اما از لحاظ زمانی و تعداد سوالات این دو نسخه از آزمون ایلتس در قسمت ریدینگ با یکدیگر مشابه هستند.

برای اغلب افرادی که در آزمون آیلتس شرکت می‌کنند ماژول ریدینگ اغلب سخت ترین و چالش برانگیز ترین قسمت است چرا که در این قسمت اغلب کلمات ناآشنای زیادی را خواهند دید و از لحاظ زمانی نیز وقت کمی را در دست دارند. به همین دلیل کسب بالاترین نمره در قسمت ریدینگ از آزمون آیلتس نیاز به تمرکز بسیار بالا، مدیریت درست زمان، دایره واژگان زبان انگلیسی وسیع و دانش گرامر بسیار قوی دارد.

علاوه بر این موارد تکنیک های دیگری نیز در آزمون آیلتس و بخش ریدینگ مورد نیاز خواهند بود که در این قسمت از این مقاله از وب سایت کاردوآنلاین قصد دارم در رابطه با مهمترین آنها صحبت کنم. امیدوارم با استفاده کردن از این نکات و لحاظ کردن آنها در تمریناتتان بتوانید نمره خود را در آزمون آیلتس بخش ریدینگ افزایش بدهید.

مروری بر قسمت ریدینگ از آزمون زبان انگلیسی آیلتس

همانطور که در قسمت بالا نیز گفتم در قسمت ریدینگ از آزمون آیلتس به مدت ۶۰ دقیقه، شما باید به ۴۰ سوال جواب بدهید. این ۴۰ سوال در سه بخش مختلف بر روی متن های مختلف ارائه شده اند. یکی از نقاط تمایز آزمون آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک در همین قسمت ریدینگ است. یکی از موضوعات مهم دیگری که در رابطه با ماژول ریدینگ باید بدانید این است که در این قسمت، سوال ها فقط به صورت تستی و چهارگزینه ای نیستند، بلکه انواع مختلفی از سوال‌ها را خواهید داشت که هر کدام استراتژی و روش حل مختلفی را خواهند داشت.

نکاتی که در این مقاله از آنها یاد خواهیم کرد مربوط به نوع خاصی از سوال ها نمی شوند و می توانند برای حل هر کدام از سوال ها مورد استفاده قرار بگیرند.

نکته اول: از زمان بهترین استفاده را کنید.

یکی از موضوعات بسیار مهم در آزمون زبان انگلیسی آیلتس استفاده بهینه از زمان است . در رابطه با استفاده کردن بهینه از زمان چهار نکته مهم را در این قسمت بررسی خواهیم کرد.

پاسخنامه سوالات را در زمان پاسخ دادن به سوالات پر کنید.

در آزمون آیلتس و در بخش ریدینگ شما یک دفترچه سوال و یک پاسخ نامه را خواهید داشت. پاسخ سوالات حتماً باید در پاسخنامه قرار بگیرند. بنابراین از همان ابتدای کار سعی کنید که پاسخ سوال ها را در پاسخنامه بنویسید. دقت کنید که در قسمت لیسنینگ از آزمون آیلتس در پایان کار اندکی زمان به شما داده می شود تا پاسخهای خود را به پاسخنامه منتقل کنید اما این موضوع برای قسمت ریدینگ صدق نمی‌کند. در قسمت ریدینگ باید از همان ابتدای کار پاسخ سوال ها را در پاسخنامه قرار بدهید تا زمانی برای انتقال دادن آنها از دفترچه سوال به پاسخنامه به هدر نرود.

از سوالات دشوار به راحتی گذر کنید.

یکی دیگر از نکاتی که می‌تواند در آزمون آیلتس و بخش ریدینگ از لحاظ زمانی بسیار به شما کمک کند این است که زمانی که با یک سوال پیچیده و دشوار روبرو می شوید به راحتی از آن گذر کنید. از ۴۰ سوالی که نیاز است به آنها پاسخ دهید ابتدا سعی کنید به سوالات آسان تر جواب دهید. این ها می توانند سوال هایی باشند که شما تبحر بهتری روی آنها دارید یا سوال های کوتاه تری که راحت تر پاسخ آنها پیدا می‌شوند.

هر چه که انجام می دهید فقط این نکته را در نظر بگیرید که اول به سوالهای آسان تر جواب دهید و سال‌های دشوار را برای آخر کار در نظر بگیرید. اگر از همان ابتدای کار سعی کنید که به همه ی سوال ها پاسخ دهید ممکن است که وقت زیادی را برای حل یک سوال دشوار به هدر بدهید در حالیکه سوالهای آسانتر را جواب نداده‌اید. این موضوع بسیار مهم است.

قبل از خواندن متن حتماً سوال ها را بخوانید.

یکی از اشتباهاتی که اغلب زبان آموزان مرتکب می شوند این است که قبل از خواندن سوال ها به سراغ متن می‌روند و یک بار کل متن را میخوانند و سپس سعی می‌کنند به سوالها پاسخ بدهند. بدون شک این روش کاملاً اشتباه است چرا که شما برای پاسخ دادن به سوال ها نیازی نیست که کل متن را بخوانید بلکه فقط باید مکان جواب را پیدا کنید و پس از آن به سوال مورد نظر پاسخ بدهید. پس قبل از اینکه به سراغ متن بروید حتماً سوال هایی که قصد پاسخ دادن به آنها را دارید انتخاب کرده و در نظر بگیرید و بعد به سراغ متن رفته و با تکنیک‌های Skimming و Scanning پاسخ سوال مورد نظر را پیدا کرده و آن را یادداشت کنید.

نمونه تست های زیادی حل کنید.

یکی از بهترین روش ها برای تقویت مهارت شما در قسمت ریدینگ و به ویژه مدیریت زمان این است که قبل از آزمون با نمونه تست های مختلف تمرین کرده و در هر تمرین فقط به خود ۶۰ دقیقه زمان بدهید. در وب سایت کاردوآنلاین منابع بسیار زیادی در رابطه با آیلتس منتشر شده است که از آنها می توانید به عنوان نمونه تست استفاده کنید. فراموش نکنید که تمرین کردن با تست ها قبل از امتحان واقعی می‌تواند مهارت های شما را بسیار بسیار افزایش داده و نقاط قوت و ضعف تان را مشخص کند.

حتماً سعی کنید از تستهای واقعی برای تمرین کردن استفاده کنید و به خود دقیقاً شبیه به امتحان ۶۰ دقیقه بیشتر زمان ندهید. پ

نکته دوم: سوال را به درستی بخوانید و بفهمید.

یکی از موضوعات بسیار مهم در قسمت ریدینگ این است که هر سوال را بشناسید و خاصیت آن را بدانید. بعضی از تست ها در قسمت ریدینگ به ترتیب هستند. به عبارت دیگر جواب سوال ۲ هیچ وقت قبل از جواب سوال ۱ نمی باشد. علاوه بر این سعی کنید حتماً انواع مختلف سوال ها را شناخته و خاصیت هر کدام را بهتر درک کنید.

موضوع مهم دیگر اینکه در سوال ‌هایی که باید در جای خالی کلمه ای را بنویسید مراقب باشید که بیش از تعداد کلماتی که سقف جواب را تعیین می کنند، کلمه ای را ننویسید، در غیر اینصورت جواب سوال اشتباه خواهد بود.

در سوالهایی که باید Matching انجام بدهید سعی کنید که پس از انتخاب یک گزینه آن را ضربدر نزنید چون این موضوع باعث می شود که در جواب های بعدی دوباره به آن گزینه نیز نگاه کنید و در صورت اشتباه انتخاب کردن در قسمت قبل، آن را دوباره تصحیح کنید.

حتماً سعی می‌کنم که یک مقاله مجزا و جامع در رابطه با انواع سوال هایی که در قسمت ریدینگ با آن روبرو خواهید شد را منتشر کنم تا بتوانید نوع هر سوال را بدانید و بتوانید به راحتی آنها را حل کنید.

نکته آخر اینکه اغلب سوال ها دستورالعمل های یکسانی دارند، اما بعضی از آنها نیز منحصر به فرد هستند. حتماً باید نوع هر سوال را به خوبی بفهمید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن آن را حل کنید.

نکته سوم: مهارت Scanning خود را تقویت کنید.

یکی از مهارت هایی که در قسمت ریدینگ از آزمون آیلتس به آن نیاز دارید مهارت اسکن کردن متن می باشد. اسکن کردن به این معنی است که بدون نیاز به خواندن کل متن به صورت کلمه به کلمه و فهمیدن تمامی قسمت های آن فقط با چشمتان به دنبال آن اطلاعاتی می گردید که به آن نیاز دارید.

برای مثال اگر به دنبال نام یک شخص و یا یک تاریخ هستید فقط به دنبال آن می‌گردید و از دیگر جزئیاتی که در متن وجود دارند عبور می کنید. این موضوع یک مهارت بسیار مهم است که حتماً باید آن را تقویت کنید تا بتوانید در زمان اندکی که در قسمت ریدینگ به شما داده می شود به تمامی سوال ها پاسخ بدهید.

یکی از موضوعات بسیار مهم دیگر شناختن جمله موضوع و یا اصطلاحاً Topic Sentence مربوط به یک پاراگراف می‌باشند. در یک متن همیشه پاراگراف ها یک رسالت و یا یک موضوع خاص را مطرح می‌کنند. این موضوع در Topic Sentence  و یا جمله موضوع قرار داده شده است. جمله موضوع در یک پاراگراف اغلب اولین جمله آن است اما ممکن است جمله آخر و یا دو جمله اول نیز باشد. در واقع اصل حرف یک پاراگراف در جمله موضوع و یا Topic Sentence آورده شده است.

یکی دیگر از مهارت هایی که در کنار اسکن کردن باید به آن بپردازید نیز پیدا کردن اعداد و کلید واژه ها می باشد. اگر سعی کنید که با چشمتان فقط به دنبال اعداد بگردید و یا کلمات کلیدی خاصی را دنبال کنید خیلی راحت تر و با دقت بالاتری می توانید به سوال ها پاسخ بدهید.

سعی می کنم حتماً یک مقاله دیگر در رابطه با مهارت Scanning و Skimming در قسمت ریدینگ منتشر کنم.

نکته چهارم: از کلمات نا آشنا نهراسید.

یکی از خاصیت های ذاتی آزمون آیلتس و خصوصاً بخش ریدینگ این است که بدون شک با کلماتی رو به رو خواهید شد که تا به حال آنها را ندیده اید و یا نمی شناسید. این موضوع در آیلتس آکادمیک بیشتر به چشم می‌خورد. کسانی در آزمون آیلتس موفق هستند که بتوانند بدون دانستن معنی تک تک کلمات به سوال هایی که از متن پرسیده شده است پاسخ بدهند. دقت کنید که شما هر چقدر هم که بر روی دایره واژگان خود کار کنید حتماً با کلماتی روبه‌رو خواهید شد که معنی آن ها را نمی دانید پس از ندانستن معنی کلمه نهراسید. سعی کنید که با حدس زدن معنی کلمات آنها را در ذهن خود معنی کنید. علاوه بر این اغلب برای پاسخ دادن به سوال ها در قسمت ریدینگ نیازی به دانستن معنی تک تک کلمات ندارید.

موضوع دیگر اینکه در آزمون زبان انگلیسی آیلتس دایره واژگان شما به صورت مستقیم تست نمی شوند بلکه در قسمت‌های مختلف از جمله لیسنینگ و ریدینگ دایره واژگان شما مورد تست قرار می گیرند. با این وجود هر چقدر کلمه هم که بلد باشید بدون شک با کلماتی روبه‌رو خواهید شد که معنی آن ها را نمی دانید. تقویت کردن مهارت پاسخ دادن به سوال ها بسیار ارزشمندتر از دانستن معنی کلمات می باشد.

نکته پنجم: سرعت خواندن خود را افزایش بدهید.

بدون شک یکی از دشمنان اصلی شما در قسمت ریدینگ از آزمون آیلتس زمان می باشد. آن دسته از زبان آموزانی در آزمون آیلتس موفق هستند که بتوانند از لحاظ زمانی موفق عمل کنند. یکی از تکنیک‌هایی که حتماً باید بر روی آنها متمرکز شده و آنها را تقویت کنید سرعت خواندن متن می باشد. کسانی که در خواندن متن ضعیف هستند و مرتباً مجبور هستند به جملات قبلی رجوع کنند در آزمون آیلتس نتیجه خوبی را نخواهند گرفت.

تکنیک های متعددی برای افزایش سرعت خواندن وجود دارد که در این قسمت به آنها نمی‌پردازیم. سعی کنید حتماً با خواندن متن های متفاوت از منابع متفاوت از قبیل مجله ها، روزنامه ها و مقالات علمی سرعت خواندن خود خصوصاً در متن های علمی را افزایش بدهید. این موضوع باعث می‌شود تا شانس شما برای پاسخ دادن به سوال‌های قسمت ریدینگ از آزمون آیلتس افزایش پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *