آزمون ایلتس زبان انگلیسی چیست؟

آزمون زبان انگلیسی ایلتس (IELTS)

در این مقاله از وب سایت کاردوآنلاین در رابطه با اینکه آزمون ایلتس زبان انگلیسی چیست؟ صحبت خواهم کرد. آزمون زبان انگلیسی آیلتس که مخفف عبارت International English Language Testing System می باشد یکی از شناخته ترین و محبوب ترین آزمون های زبان انگلیسی برای ادامه تحصیل و یا حتی مهاجرت به کشورهای خارج از ایران می باشد.

اهمیت آزمون آیلتس در چیست؟

 امروزه بیش از ۱۰ هزار سازمان در سرتاسر دنیا آزمون زبان انگلیسی آیلتس را می‌پذیرند و با استفاده از آن توانمندی های یک شخص از لحاظ زبان انگلیسی را در حوزه های تحصیلی کاری و غیر مورد ارزیابی قرار می دهند. تقریباً نزدیک به ۳۰ سال پیش آزمون زبان انگلیسی IELTS به عنوان یکی از آزمون های معیار برای سنجیدن مهارت های زبان انگلیسی افراد شروع به کار کرد و امروزه کشور هایی از قبیل استرالیا، کانادا، نیوزیلند و بریتانیای کبیر با استفاده از آزمون آیلتس پرونده های مهاجرتی افراد را پردازش کرده و آن را به عنوان یک معیار برای سنجش سطح توانمندی های یک فرد از زبان انگلیسی قبول دارند.

آزمون آیلتس چگونه کار می کند؟

آزمون زبان انگلیسی IELTS توسط متخصصین ارزیابی زبان انگلیسی در سرتاسر دنیا توسعه داده شده است و مهارت های چهارگانه زبان انگلیسی شما یعنی Listening و Reading و Writing و Speaking را مورد تست قرار می‌دهد. به عبارت دیگر شما بر روی چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی تست می شوید و برای هر کدام از این مهارت ها نمره به شما اختصاص داده می شود.

تفاوت های ایلتس آکادمیک و ایلتس جنرال

به طور کلی دو نسخه مختلف از آزمون زبان انگلیسی IELTS وجود دارد که با نام های آیلتس آکادمیک و یا IELTS Academic و آیلتس جنرال و یا IELTS General Training مطرح می شوند. این که کدام یک از این دو آزمون را انتخاب کرده و در آن شرکت کنید بستگی به این دارد که زبان انگلیسی و مدرک آن را برای چه کاری نیاز دارید.

از آنجایی که کاربرد آزمون زبان انگلیسی IELTS و شرکت کردن در آن بسیار وسیع و گسترده است، بهتر است در ابتدا دقت کنید که کدام یک از نسخه های آزمون آیلتس می تواند به شما کمک بهتری کند. با توجه به هدفی که دنبال می کنید برای مثال مهاجرت به خارج از کشور، به دست آوردن یک شغل و یا شرکت کردن در یک دانشگاه باید آزمون مورد نظرتان را انتخاب کنید. بعضی از افراد نیز فقط به منظور بهبود سطح زبان انگلیسی خود تصمیم به شرکت تصمیم به شرکت کردن در آزمون زبان انگلیسی آیلتس می‌گیرند.

به هر حال هر هدفی را که دنبال می کنید بهتر است از ابتدا نسخه های مختلف آزمون زبان انگلیسی آیلتس را بشناسید و گزینه ی مناسب رو انتخاب کنید.

بررسی IELTS Academic

آزمون آیلتس آکادمیک سطح زبان انگلیسی شما را برای حضور در یک محیط علمی از قبیل دانشگاه بررسی می کند. در واقع شرکت کردن در این آزمون و کسب نمره مورد نظرتان نمایانگر این است که آیا شما از لحاظ توانمندی زبان انگلیسی آمادگی شرکت در یک دانشگاه انگلیسی زبان را دارید و یا خیر.

بررسی IELTS General Training

آزمون آیلتس جنرال به منظور بررسی کردن توانمندی زبان انگلیسی شما برای زندگی کردن در شرایط روزمره انگلیسی و یا کار کردن در یک محیط انگلیسی زبان تنظیم شده است. علاوه بر آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک دو نسخه دیگر از آیلتس با نام های IELTS for UK Visas and Immigration و IELTS for Life Skills نیز وجود دارند. اگر شما قصد دارید که با مدرک زبان انگلیسی آیلتس ویزا اپلیکیشن خود برای کشور بریتانیای را قوی تر کنید تا بتوانید در این کشور زندگی و یا کار یا درس بخوانید باید از آزمون IELTS for UK Visas and Immigration  که به طور کوتاه به آنUKVI  گفته می‌شود و یا IELTS for Life Skills استفاده کنید.

چه موسساتی آیلتس را مدیریت می کند؟

آزمون زبان انگلیسی آیلتس به صورت مشترک توسط کنسولگری بریتانیا یا همان British Council و IDP: IELTS Australia and Cambridge Assessment English مدیریت می شود.

بررسی قالب آزمون زبان انگلیسی IELTS

کسانی که قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارند بهتر است با فرمت و قالب این آزمون بهتر آشنا بشوند. این موضوع شانس کسب یک نمره بالاتر را افزایش می دهد. همانطور که قبلاً گفتیم دو نسخه مختلف از آزمون زبان انگلیسی آیلتس با نام های آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال وجود دارند. هر کدام از این آزمون ها دقیقاً به یک روش یکسان نمره دهی می شوند.

آزمون زبان انگلیسی آیلتس مستقل از اینکه آیلتس جنرال را انتخاب کنید و یا آیلتس آکادمیک را، از چهار مهارت شما در زبان انگلیسی تست خواهد گرفت و مهارت های Listening و Reading و Writing را که به آن قسمت کتبی و Written نیز می گویند در یک روز و مهارت Speaking که به آن قسمت شفاهی نیز گفته می‌شود در یک روز دیگر تست گرفته خواهد شد.

البته می‌توان قسمت اسپیکینگ را نیز در همان روزی امتحان داد که قسمت کتبی را امتحان می دهید اما در کنار ۳ مهارت Listening و Reading و Writing تست نخواهد شد. این که روز امتحان اسپیکینگ شما در همان روز یکسان نسبت به امتحان کتبی تان باشد و یا روزی قبل و بعد از آن بستگی به مرکزی دارد که برای شرکت در آزمون آیلتس از آن استفاده کرده اید.

بررسی ماژول Listening از آزمون آیلتس

اولین ‌قسمت در امتحان کتبی قسمت و یا ماژول Listening است که به منظور تست کردن مهارت شنیداری شما در زبان انگلیسی تنظیم شده است. در قسمت Listening باید به چهار قسمت و یا Section صوتی گوش کرده و تعدادی سوال که از هر کدام از آنها پرسیده شده است را پاسخ دهید. هر Section از ده سوال تشکیل شده است.

قسمت های ماژول Listening

قسمت و یا Section اول مربوط به یک مکالمه بین دو شخص است که در یک سناریو اجتماعی و عمومی در حال صحبت کردن هستند. در قسمت دوم فقط یک نفر صحبت خواهد کرد. موضوع قسمت دوم یک شرایط اجتماعی و روزمره خواهد بود. قسمت سوم یک مکالمه بین دو سه و یا چهار نفر را شامل خواهد شد. این مکالمه در یک فضای علمی برای مثال یک دانشگاه اتفاق خواهد افتاد. نهایتاً قسمت چهارم به یک نفردر مورد یک موضوع علمی صحبت خواهد کرد گوش خواهید داد.

زمانبدی ماژول Listening

ماژول لیسنینگ از آزمون آیلتس ۳۰ دقیقه زمان خواهد برد. علاوه بر این در پایان کار ۱۰ دقیقه به شما زمان داده خواهد شد تا بتوانید پاسخ های خود را از دفترچه سوال به پاسخنامه منتقل کنید.

تعداد سوال های ماژول Listening

 تعداد سوال ها در آزمون آیلتس در ماژول Listening از آزمون آیلتس ۴۰ سوال می باشد.

نوع سوال های ماژول Listening

در ماژولListening  با انواع مختلفی از سوال ها از قبیل multiple choice و matching و plan/map/diagram labelling و form/note/table/flow-chart/summary completion و sentence completion رو به رو خواهید شد.

نمره دهی به ماژول Listening

پاسخ صحیح به هر سوال یک امتیاز مثبت دارد و پاسخ اشتباه به سوال ها نمره منفی نخواهد داشت. نهایتاً نمره شما از ۴۰ سوال تبدیل به یک نمره در یک مقیاس ۰ تا ۹ خواهد شد. نمره ها به صورت نیم به نیم تنظیم خواهند شد. برای مثال نمره ۶ و 6.5 و 7 و 7.5 و نمراتی از قبیل 8.25 یا 6.75 وجود نخواهد داشت.

دانلود پاسخنامه ماژول Listening

می توانید پاسخنامه ماژوال Listening را بررسی کنید.

نمونه تست ماژول Listening

در این قسمت می توانید یک نمونه تست از ماژول Listening را امتحان کنید.

بررسی ماژول Reading از آزمون آیلتس

در ابتدا ذکر این نکته را ضروری می‌دانم که بگویم که یکی از تفاوت‌های آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال در ماژول Reading می باشند. البته این تفاوت از لحاظ زمانبندی یا تعداد سوالات نیست. این تفاوت در تعداد متن هایی که به شما داده می شوند و سطح دشواری آنهاست. در مقاله ای دیگر از وب سایت کاردوآنلاین با عنوان فلان می توانید اطلاعات بیشتری را در رابطه با تفاوت های آزمون آیلتس جنرال و آزمون آیلتس آکادمیک را کسب کنید.

قسمت های ماژول Reading

در آزمون آیلتس آکادمیک و ماژول Reading با ۳ متن طولانی و علمی که اغلب از روزنامه‌ها و مجله‌ها گرفته شده اند رو به رو خواهید شد. این موضوع در آیلتس جنرال متفاوت است. در آیلتس جنرال متن ها اغلب کوتاه تر و آسانتر هستند اما تعداد آنها ممکن است بیش از ۳ متن باشد.

زمانبدی ماژول Reading

مدت زمان پاسخ دادن به سوال ها برای آزمون آکادمیک و آزمون جنرال به طور مشابه ۶۰ دقیقه است و زمانی برای انتقال دادن پاسخ های شما به پاسخ نامه داده نخواهد شد.

تعداد سوال های ماژول Reading

تعداد سوال ها در آزمون آیلتس و قسمتReading  شبیه به قسمت Listening باز هم ۴۰ سوال است.

نوع سوال های ماژول Reading

انواع مختلفی از سوال‌ ها در ماژولReading  ارائه خواهد شد. بعضی از آنها عبارتند از match headings و complete sentences و short answers questions و multiple choice questions .

نمره دهی به ماژول Reading

به ازای هر پاسخ درست یک امتیاز مثبت کسب خواهید کرد. جوابهای نادرست امتیاز منفی نخواهد داشت. نهایتاً پاسخ های صحیح شما از ۴۰ سوال به مقیاس نمره آیلتس تان که از ۰ تا ۹ می باشد تبدیل خواهند شد.

دانلود پاسخنامه ماژول Reading

می توانید پاسخنامه ماژوال Reading را بررسی کنید.

نمونه تست ماژول Reading

در این قسمت می توانید یک نمونه تست از ماژول Reading را امتحان کنید.

بررسی ماژول Writing از آزمون آیلتس

قسمت بعدی از آزمون مربوط به مهارت نوشتاری و یا همان Writing شماست. مهارت های مختلفWriting  زبان انگلیسی شما مورد تست قرار خواهد گرفت. یکی دیگر از نقاط تمایز آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال در قسمت Writing میباشد.

نوع سوال های ماژول Writing

ماژول Writing آزمون زبان انگلیسی آیلتس از دو قسمت تشکیل شده است که به آنها Task می‌گویند. در آزمون ایلتس آکادمیک و Task 1 شما نیاز به نوشتن یک گزارش علمی در اساس یک نمودار، جدول یا غیره را دارید. این موضوع به معنی توصیف کردن و یا خلاصه کردن اطلاعات نشان داده شده در نمودار می باشد در آیلتس جنرال در تسهیل یک نیاز به نوشتن یک نامه رسمی و یا غیررسمی خواهید داشت اما آیلتس جنرال و Task 1 نیاز به نوشتن یک نامه ی رسمی و یا غیررسمی خواهید داشت.

آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک در Task 2 از ماژولWriting  با هم مشابه هستند. در Task 2 نیاز به نوشتن یک انشا و یا Essay خواهید داشت.

زمانبدی ماژول Writing

از لحاظ زمانی برای ماژول Writing و کامل کردن دو Task ذکر شده فقط ۶۰ دقیقه زمان خواهید داشت. بهتر است که ۲۰ دقیقه را برای کامل کردن Task 1 و 40 دقیقه را را برای کامل کردن Task 2 در نظر بگیرید. البته مدیریت زمان به صورت کامل در اختیار شماست اما از آنجایی که امتیاز نوشتن Task 2 از Task 1 بالاتر است اغلب توصیه می شود که زمان بیشتری را به Task 2 اختصاص بدهید.

نمره دهی به ماژول Writing

پاسخ شما به Task 1 و Task 2 از ماژول Writing توسط یک Examiner که توسط سازمان آیلتس را به صورت رسمی معرفی می شود نمره دهی خواهد شد.

نمونه تست ماژول Writing

در این قسمت می توانید یک نمونه تست از ماژول Writing را امتحان کنید.

بررسی ماژول Speaking از آزمون آیلتس

در قسمتSpeaking  که برای آزمون آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک یکسان خواهد بود شما با یکExaminer  صحبت خواهید کرد. اینExaminer  از طرف سازمان آیلتس معرفی و تایید شده است و مکالمه‌ای که شما با ایشان خواهید داشت بسیار واقعی خواهد بود. اغلبExaminer  ها با لهجه بریتانیایی و یا استرالیایی صحبت خواهند کرد. علاوه بر این کل ماژولSpeaking  توسط ضبط صوت و یا دستگاه مشابهی ضبط خواهد شد.

نوع سوال های ماژول Speaking

ماژول Speaking از سه قسمت و یا Part مختلف تشکیل شده است.

بررسی پارت اول

در قسمت اول Examiner خود را معرفی می کند و از شما می خواهد که خود را معرفی کنید و همچنین گذرنامه و یا کارت ملی خود را به آن نشان بدهید. پس از آن Examiner اقدام به پرسیدن سوال های کلی در رابطه با موضوع های معمول از قبیل خانه، خانواده شغل، مطالعات و دانشگاه و علایق شما خواهد کرد. توصیه من به شما این است که حتماً اعتماد به نفس خود را حفظ کرده و تلاش نکنید که خیلی خاص و به دور از توانمندی فعلی خود صحبت کنید. آرام بودن و طبیعی صحبت کردن بسیار بهتر است.

بررسی پارت دوم

در پارت دوم از ماژولSpeaking  یک Task Card به شما داده خواهد شد که بر روی آن یک سوال با قسمت های مختلفی نوشته شده است. پس از آن یک دقیقه به شما فرصت داده خواهد شد که خود را برای پاسخ دادن به سوال مطرح شده آماده کنید. در این مدت می توانید در صورت لزوم نت برداری کنید. پس از آن باید به مدت یک تا دو دقیقه درباره ی سوال پرسیده شده بر روی Task Card صحبت کنید.

در این میان ممکن است Examiner حرف شما را متوقف کند. این موضوع به این معنی نیست که بد یا خوب صحبت کرده اید. پس از آن Examiner  یک یا دو سوال در رابطه با موضوع Task Card از شما خواهد پرسید.

بررسی پارت سوم

در پارت سوم از ماژول Speaking سوال های کلی تر و بحث برانگیز تری در رابطه با موضوع پارت دوم از شما پرسیده خواهد شد.

زمانبدی ماژول Speaking

ماژول Speaking در آزمون زبان انگلیسی آیلتس بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه زمان خواهد برد.

نمره دهی به ماژول Speaking

ماژول Speaking توسط Examiner ای که از طرف سازمان آیلتس مورد تایید میباشد نمره دهی خواهد شد. نمره ی شما بر اساس چهار معیار Fluency and Coherence و Lexical Resource و Grammatical Range and Accuracy و Pronunciation تنظیم خواهد شد.

نمونه تست ماژول Speaking

در این قسمت می توانید یک نمونه تست از ماژول Speaking را امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *