افعال دو قسمتی (phrasal verb ها) در زبان انگلیسی

افعال چند قسمتی (Phrasal Verb)

با یکی دیگر از مقالات آموزش گرامر زبان انگلیسی از وب سایت کاردوآنلاین در خدمت تمامی دوستان دوستان عزیز هستیم. در این قسمت از این آموزش قصد داریم در رابطه با افعال دو قسمتی در زبان انگلیسیصحبت کنیم. افعال دو قسمتی و یا چند قسمتی را اصطلاحاً در زبان انگلیسی phrasal verb یا فعل چند قسمتی می نامیم. یادگیری این نوع از فعل ها بسیار مهم است و اغلب زبان آموزان متاسفانه به یادگیری آنها کمتر توجه می کنند. یکی از چالش های یادگیری فعل های چند قسمتی در این حقیقت است که اغلب معنی یک فعل با قرار گرفتن یک قسمت دیگر در کنار آن عوض می شود. البته گاهی هم افعال چند قسمتی شبیه به فعل اصلی موجود در آنها ترجمه می‌شوند. بگذارید در رابطه با تمامی این جزئیات در ادامه همین مقاله به طور مفصل صحبت کنیم.

فعل و adverb particle ها

اولین موضوعی که باید بدانید این است که اغلب افعال زبان انگلیسی می توانند توسط قید های کوچکی که اصطلاحاً به آن ها adverb particle نیز می‌گوییم استفاده شوند. این موضوع باعث می‌شود که فعل اصلی جمله از دو بخش تشکیل شده باشد که به این نوع افعال اصطلاحاً phrasal verb می گوییم. مثال‌هایی که در قسمت زیر مشاهده می کنید این موضوع را نشان می دهند.

Get back!

She walked out.

I switched the light off.

در زبان انگلیسی adverb particle های متعددی وجود دارند که بعضی از مهمترین آنها عبارتند از about و across و ahead و along, (a)round و aside و away و back و by و down و forward و in و home و off, on و out و over و past و through و up.

برخی از این کلمات ها هم می توانند به عنوان یک حرف اضافه و یا preposition ایفای نقش کنند و هم به عنوان adverb particle. مثال هایی که در قسمت زیر مشاهده می کنید تفاوت استفاده کردن از این کلمات را به عنوان یک حرف اضافه و یا preposition و به عنوان یک adverb particle نشان میدهند.

I switched the light off. (adverb particle)

I jumped off the wall. (preposition)

معنی اصطلاحی phrasal verb ها

همانطور که گفتیم یکی از چالش های یادگیری افعال چند قسمتی در زبان انگلیسی این موضوع که اغلب معنی این گونه از افعال با اضافه شدن یک adverb particle به آنها بسیار تغییر می کند. مثال هایی که در قسمت زیر مشاهده می کنید این موضوع را دقیقاً نشان می‌دهند.

War broke out in 1939. (Broke out is not the same as broke + out.)

Joe turned up last night. (= appeared – not the same as turned + up.)

I looked the word up in the dictionary. (Look up is not the same as look + up.)

We had to put off the meeting till Tuesday. (Put off is not the same as put + off.)

استفاده کردن از phrasal verb ها با مفعول و بدون مفعول

موضوع دیگری که باید به آن دقت کنید این است که برخی از phrasal verb ها به صورت intransitive کار می‌کنند. کلمه intransitive به این معنی است که آنها نیازی به داشتن یک مفعول و یا object ندارند. دو مثال زیر این موضوع را نشان می دهند.

I got up at 7.00 today.

That color really stands out.

برخی از phrasal verb ها هم به صورت transitive کار می‌کنند، یعنی نیاز به مفعول دارند. مثالی از این ها را در قسمت زیر مشاهده می کنید.

Could you switch the light off?

I helped Ann to fill in the form.

ترتیب کلمات در زمان استفاده از یک مفعول

موضوع دیگر در رابطه با phrasal verb ها این است که adverb particle یک phrasal verb می تواند قبل و یا بعد از یک مفعول قرار بگیرد. این موضوع در مثال زیر نشان داده شده است.

She switched off the light. OR She switched the light off.

اما اگر مفعول جمله به جای اینکه یک اسم باشد یک ضمیر باشد نمی توان آن را بعد از adverb particle قرار داد. به عبارت دیگر اگر مفعول جمله یک ضمیر باشد حتماً باید آن را بین فعل اصلی و adverb particle آن قرار داد. این موضوع در قسمت زیر نیز نشان داده شده است.

She switched it off. (NOT She switched off it.)

Is that the light which you switched off? (NOT … the light off which you switched?)

Give me back my watch. OR Give me my watch back. (NOT Give back me my watch.)

استفاده کردن از phrasal verb ها و حروف اضافه

نهایتاً نکته آخر این که برخی از افعال می‌توانند هم یک adverb particle و هم یک حرف اضافه و یا preposition داشته باشند. به این ترتیب ما phrasal verb های را خواهیم داشت که از سه قسمت تشکیل شده اند. این دسته از phrasal verb ها را در مثالهای زیر مشاهده می کنید.

I get on with her quite well.

Stop talking and get on with your work.

It’s hard to put up with people who won’t stop talking.

If you’re on the road on Saturday night, look out for drunk drivers.

I’ll think about it and get back to you.

She went up to the policeman and explained her problem.

I’m looking forward to the party.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *