بالاترین نمره در قسمت اسپیکینگ آزمون ایلتس: بررسی اشتباهات رایج

ماژول اسپیکینگ آزمون ایلتس

احتمالاً می‌دانید که قسمت اسپیکینگ در آزمون زبان انگلیسی آیلتس از سه قسمت تشکیل شده است و تقریباً بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه طول خواهد کشید. اگر بخواهم به طور خلاصه در رابطه با قسمت های مختلف قسمت اسپیکینگ صحبت کنم، باید بگویم که این قسمت از سه بخش تشکیل شده است. در بخش اول سوالهای عمومی در رابطه با کار، درس خواندن و علایق و سلایق شما پرسیده خواهد شد. در قسمت دوم به شما یک دقیقه فرصت داده خواهد شد که خود را برای پاسخ دادن به یک سری از سوالات آماده کنید که پس از آن نیاز هست به مدت ۱ تا ۲ دقیقه صحبت کنید. نهایتاً در قسمت سوم یک بحث آزاد کوتاه را با Examiner خواهید داشت.

حال در ادامه در رابطه با ۱۰ باور غلط در رابطه با قسمت اسپیکینگ از آزمون آیلتس صحبت خواهم کرد که می‌توانند برای کسب یک نمره بهتر در قسمت اسپیکینگ آزمون آیلتس به شما کمک کنند.

باور اشتباه اول: قسمت اسپیکینگ ساده‌ترین قسمت از آزمون است

این باور کاملاً اشتباه است. لطفاً دقت کنید که اگر Examiner با شما به خوبی و با برخورد خوب رفتار می‌کند، این به این معنی نیست که احتمالاً امتیاز بالایی به شما خواهد داد. در قسمت اسپیکینگ Examiner اغلب نیاز دارد که از قوانین بسیار سخت‌گیرانه ای تبعیت کند تا تمامی متقاضیان شرکت در آزمون آیلتس به صورت عادلانه نمره دهی بشوند. بنابراین سعی کنید که این نکته را در نظر بگیرید که هر چند ممکن است Examiner به شما لبخند بزند یا برخورد خوبی با شما داشته باشد اما در رابطه با نمره دادن بسیار سختگیرانه عمل خواهد کرد.

باور اشتباه دوم: برای کسب یک نمره بالا نیاز دارید که شبیه به یک Native صحبت کنید

 دقت کنید که این موضوع نیز اشتباه است چرا که لهجه زبان انگلیسی شما بخشی از معیارهای کسب امتیاز در قسمت اسپیکینگ به حساب نمی‌آید. تلفظ زبان انگلیسی شما بسیار مهم است اما همان‌طور که می‌دانید تلفظ و لهجه دو موضوع متفاوت هستند. زمانی که Examiner قصد دارد به تلفظ شما نمره بدهد، به تلفظ تک تک کلمات و همچنین استرس کلمات و همچنین Intonation دقت خواهد کرد. به نظرم برای کسب بهترین نمره در این قسمت از نقطه نظر تلفظ و استرس کلمات حتماً از دیکشنری های نرم افزاری مثل دیکشنری نرم افزاری زبان انگلیسی Longman Pronunciation Dictionary استفاده کنید و در روند یادگیری واژگان جدید حتما تلفظ آنها را چک کرده و چندین بار تکرار کنید. این موضوع باعث می‌شود که تلفظ صحیح کلمات زبان انگلیسی در زبان شما و در ذهن شما نهادینه بشوند.

پس دقت کنید که تلفظ شما مهم و بخشی از نمره نهایی شماست اما لهجه شما اهمیتی ندارد.

باور اشتباه سوم: از ساختارهای گرامری پیچیده که به آنها تسلط ندارید استفاده نکنید.

این باور نیز اشتباه است. به نظر من اگر سعی کنید که ساختارهای پیچیده گرامری استفاده کنید هرچند اندکی هم اشتباه کنید امتیاز بهتری را کسب خواهید کرد. این موضوع نسبت به کسی که تماماً از جملات ساده استفاده می‌کند کاملاً محسوس است. برای مثال کسی که فقط از جملات کوتاه و زمان حال ساده استفاده می‌کند نسبت به کسی که سعی می‌کند در جایگاه صحیح از جملات شرطی استفاده کند نمره کمتری خواهد گرفت. دقت کنید که ممکن است کسی که قصد دارد از جملات شرطی استفاده کند اندکی اشتباه نیز کند اما این موضوع می‌تواند در کل نمره بهتری به وی بدهد. در قسمت زیر مثال هایی از ساختارهای پیچیده گرامر را برای شما آورده ام.

  • Conditional clauses: If I had the chance to study a new subject, it would probably be astronomy.
  • Time clauses: As soon as I take my IELTS exam, I’ll move to Australia.
  • Reported speech: My friend said she would help me study for this exam.
  • Modal verbs: She might have arrived by now.

سعی کنید حتماً در تمرینات خود برای آماده شدن برای آزمون زبان انگلیسی آیلتس از این جملات استفاده کنید. سعی کنید که با تلفن همراه خود صدای خود را ضبط کرده و بعد از آن به آن گوش دهید تا بتوانید بفهمید اشتباهتان کجا بوده است. به طور کلی از استفاده کردن از ساختارهای پیچیده گرامر نهراسید هرچند که ممکن است در استفاده از بعضی از آنها اشتباهات کوچکی نیز رخ بدهد.

باور اشتباه چهارم: اگر پاسخ جواب سوال را نمی دانید نمره شما کم خواهد شد.

این بار هم اشتباه است چرا که در آزمون آیلتس به اینکه شما چگونه انگلیسی صحبت می‌کنید نمره داده خواهد شد نه به اینکه چه چیزی را به عنوان جواب ارائه می دهید. برای مثال اگر از شما سوالی پرسیده شد که واقعاً جواب آن را نمی دانید، می توانید خیلی جذاب و جالب بگویید که پاسخ به این سوال را نمی دانید. بگذارید مثالی ارائه بدهم. فرض کنید از شما سوال زیر پرسیده می‌شود.

اگر جواب زیر را به عنوان پاسخ ارائه دهید بسیار مناسب است چرا که این پاسخ به Examiner می‌گوید که شما حتی اگر پاسخ یک سوال را ندارید می توانید به صورت خیلی جذاب و با اعتماد به نفس بالا جواب بدهید و بگویید که واقعاً جواب را نمیدانم. پس دقت کنید اگر پاسخ سوالی را نمی دانید حتماً به زبان بسیار شیوا و زیبا اعلام کنید که جواب را نمی دانم. پس نمره شما براساس اینکه چه چیزی را می گویید نیست بلکه بر اساس این است که چگونه انگلیسی صحبت می کنید.

باور اشتباه پنجم: همیشه برای قسمت دوم از آزمون اسپیکینگ نت برداری کنید.

من با این باور هم مخالف هستم. دقت کنید که برای آماده کردن جواب در قسمت دوم از بخش اسپیکینگ فقط یک دقیقه به شما زمان داده خواهد شد. این موضوع بسیار مهم است. سعی کنید در این یک دقیقه حتماً به آن چیزی که می خواهید بگویید فکر کنید. اگر تمامی وقتتان را به یادداشت کردن بگذرانید ممکن است ایده مناسبی برای ارائه کردن نداشته باشید.

البته من مخالف نت برداری کردن نیستم اما حرف من این است که فکر نکنید همیشه باید نت برداری کرد. بعضی اوقات دیده ام که اگر بدون نت برداری شروع به پاسخ دادن کنید و بعد در ادامه سعی کنید حرف‌های بیشتری بزنید عملکرد بهتری خواهید داشت. پس فکر نکنید که برای پارت دوم حتماً باید نت برداری کنید.

باور اشتباه ششم: اگر فقط گرامر خوبی داشته باشید بهترین نمره را کسب خواهید کرد.

این باور نیز اشتباه است چرا که قدرت شما در گرامر زبان انگلیسی فقط یکی از چهار معیاری است که بر اساس آنها به شما امتیاز داده خواهد شد. سه معیار دیگر یعنی Coherence Fluency and و Lexical Resource و Pronunciation میباشند. تمامی این چهار معیار برای کسب یک نمره بسیار بالا در قسمت اسپیکینگ مهم می‌باشند. لطفاً به اشتباه فرض نکنید که اگر فقط گرامر خوبی دارید امتیاز بسیار بالایی خواهید گرفت. باید بتوانید همچنین از واژگان بسیار متنوع در جایگاه مناسب و به شکل هوشمندانه استفاده کنید. علاوه بر این تلفظ شما نیز مهم است. باید بتوانید تلفظ کلمات را به درستی یاد بگیرید. معیار Fluency  and Coherence  هم به این معنی است که چقدر می‌توانید بدون مکث کردن و تپق زدن صحبت کنید.

برخی از عبارت هایی که می توانید به منظور متصل کردن ایده های خود در اسپیکینگ از آنها استفاده کنید را در قسمت زیر برای شما آورده ام.

  • Firstly, secondly, last but not least
  • Moreover, furthermore, in addition
  • Consequently, therefore, as a result
  • In order to, so as to, so that

پس فراموش نکنید که گرامر شما در زبان انگلیسی فقط یکی از چهار معیاری است که در آزمون آیلتس و بخش اسپیکینگ به آن نمره داده می‌شود.

باور اشتباه هفتم: اگر در صحبت کردن تپق نزنید نمره بهتری را کسب خواهید کرد.

این باور نیز لزوماً صحیح نمی باشد. البته منظور من این نیست که اگر تپق بزنید نمره بهتری را کسب خواهید کرد و یا اینکه تپق زدن اصلاً در کم شدن نمره ی شما تاثیری نخواهد داشت. اما باید دقت کنید که تپق زدن کاملاً طبیعی است. به عبارت دیگر همه افراد در صحبت کردن ممکن است تپق بزنند. از طرفی تلاش به تند تند صحبت کردن و بی سر و ته حرف زدن هم اصلاً مناسب نیست. برای مثال کسی را در نظر بگیرید که با سرعت بسیار بالا صحبت می‌کند اما حرف هایش اصلاً با عقل جور در نمی‌آیند. دقت کنید که معیار Fluency and Coherence در کنار هم بسیار مهم هستند. یعنی اینکه هم بتوانید روان صحبت کنید و هم صحبت های شما از لحاظ معنایی با عقل جور در بیایند.

در لیستی که در قسمت زیر مشاهده می کنید عبارت هایی را برای شما قرار داده ام که به جای تپق زدن و من من کردن می توانید از آن ها استفاده کنید.

  • To put it differently…
  • What do you call it…wait a second…I have it right there.
  • Well…
  • You see…

همانطور که گفتم تپق زدن یک موضوع بسیار طبیعی است و همه ی افراد در صحبت کردن ممکن است که تپق بزنند اما اگر بتوانید به جای تپق زدن و من من کردن از عبارت هایی که در قسمت بالا برای شما قرار دادم استفاده کنید صحبت کردنتان دلنشین تر خواهد شد و احتمالا نمره بالاتری را در قسمت اسپیکینگ کسب خواهید کرد.

باور اشتباه هشتم: حتی اگر سوالی را متوجه نمی شوید باید به آن پاسخ بدهید. این باور نیز اشتباه است. دقت کنید که در آزمون آیلتس و بخش اسپیکینگ اگر سوالی را متوجه نمی شوید از Examiner بخواهید که آن را برای شما تکرار کند یا بیشتر توضیح بدهد. می توانید از یکی از دو سوال زیر برای انجام این کار استفاده کنید.

  • I’m not quite sure I understand what you mean. Can you repeat the question, please?
  • I don’t think I know what you mean. Do you mind repeating the question, please?

اگر سوال را متوجه نمی‌شوید اقدام به پاسخ دادن به آن نکنید. ضمناً اگر از جملات بالا برای تکرار سوال استفاده کنید، نمره شما کم نخواهد شد. البته این موضوع را سعی کنید زیاد انجام ندهید ولی یکی دو بار سوال کردن از Examiner برای تکرار سوالش مشکل خاصی را به وجود نخواهد آورد. نکته مهم اینکه قبل از فهمیدن کامل سوال اقدام به پاسخ دادن نکنید.

باور اشتباه نهم: در قسمت دوم از اسپیکینگ آیلتس نیازی نیست به تمامی سوالات جواب دهید.

ممکن است بدانید که یک Task Card در قسمت دوم از آزمون اسپیکینگ در اختیار شما قرار می گیرد که دارای یک سوال اصلی و چهار سوال در رابطه با آن سوال اصلی خواهد بود. نیاز است که تمامی این سوال‌ها را پاسخ بدهید و صحبت‌های شما باید نهایتاً دو دقیقه طول بکشد. به شما توصیه می کنم که قبل از شرکت کردن در آزمون حتماً با یک تایمر تمرین کنید تا بتوانید تنظیم کنید که در رابطه با هر کدام از سوال ها به اندازه یکسانی صحبت کنید تا نهایتاً پاسخ شما به ۲ دقیقه برسد.

حتماً به تمامی قسمت هایی که در پارت ۲ بر روی Task Card نوشته شده اند پاسخ بدهید.

باور اشتباه دهم: اگر در قسمت سوم از آزمون اسپیکینگ ایده ای ندارید از ایده هایتان در قسمت دوم استفاده کنید.

این باور نیز اشتباه است. در قسمت سوم از بخش اسپیکینگ در آزمون آیلتس بر اساس موضوع قسمت دوم سوال های انتزاعی تر و بحث برانگیز تر از شما پرسیده می شوند. در این قسمت می توانید ایده های مختلف را با هم مقایسه کنید، عمومیت ببخشید و هم چنین نتیجه گیری کنید. بنابراین تکرار کردن ایده هایی که در قسمت دوم از آزمون آیلتس در رابطه با آنها صحبت کرده اید مناسب نخواهند بود. در لیستی که در قسمت زیر مشاهده می کنید عبارت های مفیدی در رابطه با نظر دادن و مقایسه کردن و نتیجه گیری کردن را برای شما قرار داده ام.

Expressing opinions:

  • As far as I’m concerned,…
  • What I think is this:
  • I strongly believe that…
  • From where I stand,

Comparing and contrasting:

  • On the one hand…, on the other hand…
  • While…
  • …whereas…
  • Both…
  • Similarly,…

Drawing conclusions:

  • The bottom line is…
  • In a nutshell,
  • All in all,
  • To sum up,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *