زمان حال استمراری Present Continuous Tense در زبان انگلیسی

زمان حال استمراری (Present Continuous Tense)

در این قسمت از سری آموزش زمان های زبان انگلیسی از وب سایت کاردوآنلاین در رابطه با زمان حال استمراری Present Continuous Tense در زبان انگلیسی صحبت خواهیم کرد. قبل از اینکه به بررسی فرم جملات مربوط به این زمان بپردازیم در رابطه با کاربردهای استفاده کردن از زمان حال استمراری صحبت خواهیم کرد.

کاربرد اول: صحبت کردن در رابطه با موضوعاتی که در زمان صحبت کردن در حال اتفاق افتادن هستند

اولین و مهمترین کاربرد زمان حال استمراری که برای تمامی زبان آموزان شناخته شده می باشد، صحبت کردن در رابطه با اتفاقاتی است که در حال حاضر در حال رخ دادن می باشند. برای مثال، فرض کنید که در حال حاضر آسمان ابری است و هوا در حال بارندگی است. برای این منظور می توانید از زمان حال استمراری استفاده کنید. جمله زیر این موضوع را نشان می دهد.

To talk about things which are happening at the moment of speaking

Don’t go out. It’s raining outside now.

کاربرد دوم: صحبت کردن و یا گلایه کردن در رابطه با چیزهایی که مکرراً اتفاق می افتند

یکی دیگر از کاربردهای زمان حال استمراری صحبت کردن در رابطه با اتفاقاتی می باشد که مکرراً و به شکل دردسرسازی در حال اتفاق افتادن می باشند. فرض کنید که شما در یک کلاس درس هستید و به عنوان یک معلم کار می کنید و سپس می خواهید از یکی از دانشجویان که مرتباً در کلاس صحبت می‌کند گله کنید. ممکن است که در زمان صحبت کردن با همکارتان در رابطه با این موضوع آن دانشجو در حال صحبت کردن نباشد، اما باز هم از زمان حال استمراری استفاده می‌کنید. در واقع زمان حال استمراری نه تنها برای صحبت کردن در رابطه با اتفاقاتی که در حال حاضر در حال رخ دادن هستند استفاده می شود، بلکه در رابطه با شرایطی که مکرراً اتفاق می افتند و ناخوشایند هستند نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

To talk about things which happen again and again (a complaint)

He’s always talking in class.

کاربرد سوم: صحبت کردن در رابطه با برنامه ریزی های مربوط به آینده

یکی دیگر از کاربردهای زمان حال استمراری صحبت کردن در رابطه با برنامه‌ریزی ‌هایی است که در آینده نزدیک اتفاق می افتند. برای مثال، اگر فردا قصد حرکت کردن به سمت لندن را دارید و این را به عنوان یک برنامه‌ ریزی تنظیم شده می‌ خواهید بیان کنید، باید از زمان حال استمراری استفاده کنید. دقت کنید که در چنین شرایطی لزوماً در حال حاضر به سمت لندن حرکت نمی کنید اما قرار است که به عنوان یک برنامه‌ ریزی فردا سفر خود را آغاز کنید. در چنین شرایطی نیز از زمان حال استمراری استفاده می کنید.

To talk about things which are planned or arranged in the near future

I am leaving for London tomorrow.

کاربرد چهارم: صحبت کردن در رابطه با تغییر ها

یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم زمان حال استمراری صحبت کردن در رابطه با تغییراتی است که در حال حاضر در حال رخ دادن هستند. برای صحبت کردن در رابطه با سرد شدن هوا، گرم شدن کره زمین، افزایش قیمت اجناس و یا هر تغییر دیگری که در حال رخ دادن می‌باشد از زمان حال استمراری استفاده می کنیم. این موضوع، در مثال زیر نشان داده شده است.

To talk about things which are changing or developing

More and more English centers are mushrooming nowadays.

کلمات مربوط به زمان حال استمراری

لیستی که در قسمت زیر مشاهده می کنید مربوط به کلماتی است که اگر در یک جمله وجود داشتند، احتمالاً آن جمله به زمان حال استمراری می باشد.

at the moment, now / just now / right now, look, listen

فرم جملات زمان حال استمراری

شبیه زمان‌ های دیگر زبان انگلیسی، زمان حال استمراری و یا همان Present Continuous Tense شامل فرم های خبری، منفی و سوالی می باشد که در قسمت زیر به آنها خواهیم پرداخت. برای ساختن یک جمله زمان حال استمراری به صورت یک جمله خبری ابتدا فاعل مورد نظرتان و سپس یکی از افعال to be که همان am و is و are می باشند را اضافه می کنید و پس از آن فرم ing دار مربوط به فعل را قرار می دهید. این موضوع در قسمت زیر نشان داده شده است.

Subject + am/ is/ are + Verb – ING

She is writing to her grandma now.

برای ساختن یک جمله منفی کافی است که پس از فعل to be از کلمه not استفاده کنید. این کار باعث می‌ شود که یک جمله خبری تبدیل به یک جمله منفی بشود.

Subject + am/ is/ are + not + Verb – ING
Is not = isn’t

Are not = aren’t

She isn’t writing to her grandma now.

برای تبدیل کردن یک جمله خبری به یک جمله سوالی کافیست یکی از افعال to be جمله یعنی همان am و is و یا are را به ابتدای جمله منتقل کرده و بقیه جمله را بنویسید. این موضوع در قسمت زیر نشان داده شده است.

Am/ is/ are + Subject + Verb – ING?

Is she writing to her grandma now?

در قسمت دوم از سری آموزش زمان های زبان انگلیسی از وب سایت کاردوآنلاین در رابطه با زمان حال استمراری و یا Present Continuous Tense صحبت کردیم و کاربردهای آن و همچنین فرم خبری و منفی و سوالی آن را بررسی کردیم. در قسمت های بعدی از این سری آموزشی، دیگر زمان های مربوط به زبان انگلیسی را بررسی خواهیم کرد. به منظور مشاهده ی سرفصل تمام دروس مربوط به این سری آموزش به مطلب آموزش رایگان زمان ها (Tenses) در زبان انگلیسی رجوع کنید.

Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *