آزمون TOEFL زبان انگلیسی چیست؟

آزمون زبان انگلیسی تافل (TOEFL)

اگر شما نیز شبیه بسیاری از دانشجویان قصد ادامه تحصیل در یک دانشگاه خارج از کشور را دارید احتمال اینکه نیاز باشد در آزمون زبان انگلیسی تافل شرکت کرده و مدرک آن را به دانشگاه ارائه دهید بسیار زیاد است.

کلمه TOEFL سرنام Test of English as a Foreign Language می باشد که نام رسمی این آزمون است. آزمون زبان انگلیسی تافل نیز شبیه به دیگر آزمون های زبان انگلیسی از قبیل آزمون آیلتس اقدام به تست کردن مهارت های زبان انگلیسی شما از قبیل Listening و Reading و Speaking و Writing می کند. هدف از آزمون زبان انگلیسی تافل بررسی کردن مهارت های زبان انگلیسی شما در فضاهای علمی و دانشگاهی است. به عبارت دیگر این آزمون قصد دارد بررسی کند که آیا شما به عنوان یک دانشجو در یک دانشگاه انگلیسی زبان می توانید در یک محیط علمی و دانشگاهی از پس کارهای مورد نظر خود از لحاظ زبانی بربیایید و یا خیر.

آزمون تافل دارای نسخه های می باشد. آزمون زبان انگلیسی TOEFL iBT (تست اینرنتی) و TOEFL PBT (تست کاغذی) و TOEFL CBT (تست کامپیوتری) از شناخته ترین انواع تافل هستند. در رابطه با انواع آزمون تافل به طور مفصل در همین مقاله صحبت خواهیم کرد. اما با توجه به این نکته که امروزه TOEFL iBT مهمترین نوع آزمون تافل است سعی می کنیم که بیشتر در رابطه با TOEFL iBT صحبت کنیم.

اهمیت شرکت در آزمون تافل در چیست؟

بسیاری از موسسات و ارگانهای دولتی در بیش از ۱۳۰ کشور در سرتاسر دنیا امتیاز شما در آزمون زبان انگلیسی تافل را معتبر می شمارند. به عبارتی دیگر اگر شما نیاز دارید که به عنوان یک دانشجو و یا مهاجرت به هر شکل دیگر وارد یک کشور و یا دانشگاه بشوید اغلب به داشتن مدرک تافل نیاز دارید. اغلب دانشگاه ‌ها یک نمره حداقلی را برای مدرک شما تعریف می‌کنند. منظور از نمره حداقلی در آزمون تافل امتیاز بین ۶۰ تا ۱۰۰ می باشد. این عدد بستگی به دانشگاه و یا آن سازمان دولتی دارد.

مدرک آزمون تافل تا چه زمانی معتبر است؟

موضوع مهم دیگر مدت زمان معتبر بودن مدرک شماست. شبیه به مدرک آیلتس نیز آزمون زبان انگلیسی تافل و مدرک آن فقط برای دو سال معتبر می باشد. به عبارت دیگر دو سال پس از صادر شدن مدرک شما آن مدرک دیگر منقضی شده و در صورت نیاز باید دوباره در آزمون شرکت کنید.

در ادامه به بررسی آزمون TOEFL iBT و آزمون TOEFL PBT می پردازیم.

بررسی آزمون TOEFL iBT

در اواخر سال ۲۰۰۵ آزمون تافل اینترنتی و یا اصطلاحاً TOEFL iBT مطرح شد و کم کم جایگزین آزمون تافل کامپیوتری و یا همان TOEFL CBT شد. آزمون زبان انگلیسی TOEFL iBT سال ۲۰۰۵ در کشورهای امریکا، کانادا، فرانسه، آلمان و ایتالیا معرفی و سپس در سال ۲۰۰۶ در دیگر کشورها رفته رفته پیاده‌سازی شد.

در سپتامبر ۲۰۰۶ آزمون TOEFL CBT متوقف شد و نمره های آن دیگر معتبر نیستند. آزمونTOEFL iBT به منظور تست کردن مهارت های زبان انگلیسی شما در یک کشور و یا دانشگاه انگلیسی زبان تنظیم شده است. این آزمون که تقریباً ۴ ساعت طول می‌کشد از ۴ بخش تشکیل شده است که هر کدام وظیفه تست کردن یک مهارت از مهارت های چهارگانه زبان انگلیسی از قبیل Listening و Reading و Speaking و Writing را دارند. نت برداری در آزمون TOEFL iBT امکان پذیر است. برای کامل کردن کل آزمون TOEFL iBT مدت زمان ۲۵۰ دقیقه به شما اختصاص داده خواهد شد. امکان شرکت کردن در این آزمون بیش از دو بار در ۱۲ روز وجود ندارد.

در قسمت Reading از آزمون زبان انگلیسی تافل ۳ و یا ۴ متن وجود خواهد داشت و از هر کدام آنها ۱۲ یا ۱۴ سوال مطرح می‌شود. مدت زمان این قسمت 60 و یا ۸۰ دقیقه خواهد بود. در قسمت Listening که از 6 و یا 9 قسمت تشکیل شده و هر کدام دارای ۵ و یا ۶ تست میباشند مهارت شنیداری شما تست می شود. این قسمت نیز ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول خواهد کشید و پس از این قسمت یک وقت استراحت اجباری برای ۱۰ دقیقه را خواهید داشت. در قسمت Speaking که از 6 قسمت تشکیل شده است مهارت صحبت کردن شما تست می شود. این قسمت نیز ۲۰ دقیقه طول خواهد کشید و نهایتاً قسمت Writing را خواهید داشت که ۵۰ دقیقه طول خواهد کشید. این قسمت حاوی دو سوال می باشد. در ادامه به صورت جزئی با جزئیات بیشتری در رابطه با هر کدام از این قسمت ها صحبت خواهیم کرد.

بررسی قسمت Reading از آزمون TOEFL iBT

 قسمت Reading از آزمون زبان انگلیسی TOEFL iBT از 3 و یا 4 متن تشکیل شده است که هر کدام از آنها تقریبا ۷۰۰ کلمه می باشند. متن ها در رابطه با موضوعات علمی و دانشگاهی هستند و اغلب شبیه به متن هایی هستند که در کتاب‌های دانشگاهی وجود دارند. در این قسمت به درک شما از متن مورد نظر از جنبه‌های مختلف بررسی می‌شود. از هر کدام از متن ها نیز سوال های مختلفی از شما پرسیده می شود. مثال هایی از این دست شامل درج جمله در متن، معنی واژگان، کامل کردن جدول، کامل کردن خلاصه متن و غیره می باشد.

بررسی قسمت Listening از آزمون TOEFL iBT

 قسمت Listening از 6 و یا 9 سوال تشکیل شده است که هر کدام ۳ تا ۵ دقیقه طول خواهد کشید. دو تا از سوال ها در رابطه با یک مکالمه بین دانش آموز ها و چهار تای دیگر در رابطه با صحبت های یک استاد در یک کلاس درس می باشد. مکالمه هایی که از آنها صحبت کردیم می تواند بین دو دانشجو و یا یک دانشجو و استاد دانشگاه باشد. سخنرانی های اساتید شامل یک سخنرانی در رابطه با یک موضوع علمی است. دقت کنید که برای پاسخ دادن به سوال ها نیازی به هیچ پیش زمینه علمی در رابطه با موضوع سوال ها ندارید. طبیعتاً هر کدام از مکالمه ها و یا سخنرانی ها فقط یک بار شنیده می‌شود. می‌توان در طی گوش کردن به سوالها نت برداری کرد و سپس با استفاده از آنها به سوالات جواب داد. بعد از هر کدام از مکالمه ها ۵ سوال و از هر کدام از سخنرانی‌ها ۶ سوال پرسیده خواهد شد.

بررسی قسمت Speaking از آزمون TOEFL iBT

قسمت Speaking از 6 سوال تشکیل شده است. در قسمت Speaking دو سوال مستقل و یا اصطلاحاً Independent و چهار سوال مجتمع و یا Integrated می باشند. منظور از سوالهای Independent و Integrated این است که در سوالهای Independent فقط نیاز به جواب دادن به سوالی می باشد که از شما پرسیده می شود. اما در سوال ‌های Integrated نیاز به ترکیب کردن مهارت های دیگری در کنار مهارت Speaking دارید. به عبارت دیگر در این نوع سوال ها ممکن است نیاز به ترکیب کردن مهارت Listening و Reading خود و سپس پاسخ دادن به سوال داشته باشید. در ادامه در رابطه با این موضوع بیشتر صحبت می کنیم.

در قسمت Speaking و سوال های Independent مهارت شما در صحبت کردن زبان انگلیسی و انتقال دادن مفاهیم و منظورتان تست می شود. این موضوع در مقایسه با سوالهای Integrated است که در 2 مورد از آن ها شما در ابتدا نیاز به خواندن یک متن کوتاه و سپس گوش کردن به یک مکالمه و یا یک سخنرانی در رابطه با همان موضوع را دارید و پس از آن باید با ترکیب کردن مناسب اطلاعاتی که از متن خوانده شده و مکالمه و یا سخنرانی که گوش کرده اید اقدام به پاسخ دادن به یک سوال کنید. پس در این نوع از سوال ها شما باید مهارت Reading و مهارت Listening خود را با یکدیگر ترکیب کرده و پاسخ را به صورت شفاهی ارائه کنید. در دو سوال باقی مانده از سوال های Integrated نیاز به گوش کردن به یک مکالمه و یا سخنرانی یک استاد در دانشگاه دارید و سپس باید به سوالی که در این رابطه پرسیده می شود پاسخ دهید. در این نوع از سوال ها نیاز به ترکیب کردن مهارت Listening و مهارت Speaking است.

دقت کنید که برای پاسخ دادن به سوال ها می توانید در صورت نیاز نت برداری کنید. علاوه بر این قبل از شروع کردن زمانی به شما داده می شود تا بتوانید پاسخ خود را آماده کنید. پاسخ شما به سوال به صورت ضبط شده به ETS Online Score Network و یا OSN ارسال شده و توسط سه تا شش مختصص که به آنها Rater نی می گویند نمره دهی خواهند شد.

بررسی قسمت Writing از آزمون TOEFL iBT

 در قسمت Writing مهارت شما در نوشتن به زبان انگلیسی در یک فضای علمی و دانشگاهی مورد تست قرار می‌گیرد. این قسمت از دو سوال تشکیل شده است. سوال اول به صورت Integrated و سوال دوم به صورت Independent می باشد. در سوال Integrated ابتدا یک متن را در رابطه با یک موضوع علمی مطالعه خواهید کرد و سپس به صحبت های یک شخص در رابطه با همین موضوع گوش خواهید داد. پس از آن باید یک خلاصه در رابطه با مهمترین نکاتی که در فایل صوتی گوش داده اید و در متن خوانده اید را با ارتباط دادن آن ها با یکدیگر به عنوان جواب بنویسید. در سوال Independent نیاز به نوشتن یک Essay و یا همان انشا در رابطه با یک موضوع خاص را خواهید داشت. پاسخ شما به قسمت Writing به ETS ارسال شده و توسط ۳ متخصص مختلف نمره دهی خواهد شد.

چرا بعضی از تست ها در Reading و Listening قسمت های بیشتری دارند؟

یک نکته بسیار مهم دیگر که باید به آن دقت کنید این است که در قسمت های Reading و یا Listening ممکن است بعضی از سوالهای شما امتیازدهی نشوند. بگذارید در رابطه با این موضوع بیشتر صحبت کنم. قسمت Reading ممکن است دارای 3 یا 4 متن باشد و قسمت Listening ممکن است دارای 6 و یا 9 سوال باشد. اگر قسمت Reading دارای ۴ متن باشد یکی از این متنها نمره ‌دهی نمی‌شود. اما شما به عنوان کسی که در آزمون شرکت کرده است نمی‌دانید که کدام یک از متن ها چنین شرایطی را دارد. در واقع این کار توسط ETS برای تنظیم کردن تست تافل در آینده استفاده می‌شود.

قسمت Listening هم همین شرایط را دارد. اگر در قسمت Listening به جای ۶ سوال با ۹ سوال برخورد کردید، دقت کنید که 3 سوال مورد ارزیابی قرار نمی گیرند. اما شما از آن جایی که نمی دانید کدام یک از سوال ها مورد ارزیابی قرار نمی گیرند باید به هر کدام با دقت یکسانی پاسخ بدهید.

در آزمون تافل فقط یکی از دو قسمت Reading و یا Listening در حالت طولانی‌تر و یا اصطلاحاً Extended Format خواهند بود. به عبارت دیگر امکان اینکه قسمت Reading دارای 4 سوال و در Listening دارای 9 باشد وجود ندارد. فقط یکی از این دو قسمت چنین شرایطی را خواهد داشت.

بررسی آزمون TOEFL PBT

آزمون TOEFL PBT تا سال ۲۰۱۷ در بعضی از کشورهای جهان پشتیبانی می‌شد. اما در حال حاضر با آزمون TOEFL PDT و یا اصطلاحاً Paper-delivered که در ادامه در رابطه با آن صحبت خواهیم کرد جایگزین شده است.

امتیاز شما در آزمون TOEFL PBT نیز فقط تا دو سالم معتبر است و پس از آن نیاز به شرکت کردن دوباره در آزمون را دارید. در ادامه به صورت کوتاه در رابطه با قسمت های مختلف این آزمون صحبت خواهیم کرد.

بررسی قسمت Listening از آزمون TOEFL PBT

قسمت Listening از سه قسمت تشکیل شده است. قسمت اول دارای ۳۰ سوال در رابطه با مکالمات کوتاه است. قسمت دوم دارای ۸ سوال در رابطه با مکالمات طولانی‌تر و نهایتاً قسمت آخر آخر دارای ۱۲ سوال در رابطه با سخنرانی ها است. این قسمت 30 تا 40 دقیقه طول خواهد کشید.

بررسی قسمت Structure and Expression از آزمون TOEFL PBT

این قسمت به بررسی دانش گرامر و یا دستور زبان شما می پردازد و ۲۵ دقیقه طول خواهد کشید. قسمت Structure and Expression دارای ۱۵ سوال در رابطه با کامل کردن صحیح جملات و ۱۵ سوال در رابطه با مشخص کردن خطای درون هر کدام از جملات می باشد.

بررسی قسمت Reading Comprehension از آزمون TOEFL PBT

این قسمت که ۵۵ دقیقه طول خواهد کشید دارای ۵۰ سوال و متن هایی برای پاسخ دادن به سوال ها می باشد. انواع مختلفی از سوالات نیز وجود خواهند داشت اما تمامی آن ها به صورت چند گزینه ای هستند.

بررسی قسمت Writing از آزمون TOEFL PBT

در قسمت Writing نیاز به نوشتن یک Essay با ۲۵۰ تا ۳۰۰ کلمه خواهید داشت. این قسمت نیز ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید.

بررسی نمره دهی در آزمون TOEFL iBT

در آزمون TOEFL iBT امتیاز شما بین ۰ تا ۱۲۰ خواهد بود. هر کدام از ۴ قسمت تست یعنی قسمت Reading و Listening و Speaking و Writing یک نمره از ۰ تا ۳۰ را دریافت خواهند کرد و با جمع شدن این نمرات نمره نهایی شما در یک مقیاس ۰ تا ۱۲۰ به تنظیم خواهد شد.

در قسمت Speaking ابتدا نمره شما بین ۰ تا ۴ محاسبه خواهد شد و برای قسمت Writing نیز نمره شما از ۰ تا ۵ تنظیم خواهد شد. پس از این، نمره ها به همان مقیاس 0 تا 30 شبیه به قسمت های دیگر تبدیل خواهند شد.

بررسی نمره دهی در آزمون TOEFL PBT

در آزمون TOEFL PBT امتیاز شما بین ۳۱۰ تا ۶۷۷ خواهد بود که از 3 قسمت تشکیل شده است. قسمت Listening بین ۳۱ تا ۶۸ امتیاز را خواهد داشت. قسمت Structure and Expression بین ۳۱ تا ۶۸ امتیاز و نهایتاً قسمت Reading Comprehension بین ۳۱ تا ۶۷ امتیاز را خواهد داشت. علی رغم اتفاقی که در آزمون TOEFL CPT می‌افتد، قسمت Writing در آزمون تافل PBT نمره دهی نخواهد شد. ودر عوض این قسمت یک نمره جداگانه از 0 تا ۶ را خواهد داشت.

موضوع بسیار مهمی که شاید از آن بی اطلاع باشید این است که در آزمون تافل PBT نمره شما نمایانگر تعداد پاسخهای صحیح شما نمی باشند. در واقع امتیازی که در این آزمون به شما اختصاص داده می شود با در نظر گرفتن سطح دشواری تست نیز ارتباط دارد.

 آزمون TOEFL PBT در سال ۲۰۱۷ متوقف شد و در مکان هایی که استفاده کردن از اینترنت و یا کامپیوتر به منظور برگزاری آزمون TOEFL iBT امکان پذیر نباشند از آزمون TOFEL PDT و یا اصطلاحاً Paper-delivered استفاده می شود.

نمره مورد قبول از آزمون TOEFL چقدر است؟

دقت کنید که بسته به دانشگاه و یا سازمانی که قصد ارائه کردن مدرک TOEFL را به آن دارید ممکن است نمره مورد نیاز شما متفاوت باشد. اغلب دانشگاه ‌ها یک نمره حداقلی را تعریف می کند. نمره حداقلی آزمون TOEFL iBT بین ۶۱ تا ۱۱۰ خواهد بود.

معادل سازی نمره آزمون IELTS به نمره آزمون TOEFL

پیش از این مقاله ای در رابطه با آزمون آیلتس منتشر کرده‌ایم. اغلب سوالی که از من پرسیده می شود معادل سازی نمره در آزمون آیلتس با نمره در آزمون تافل می باشد. سازمان ETS جدول مربوط به تبدیل کردن نمرات آزمون TOEFL iBT به IELTS را منتشر کرده است که در قسمت زیر آن را مشاهده می کنید.

بررسی آزمون TOEFL PDT

آزمون TOEFL PDT یک نسخه رسمی دیگر از آزمون تافل است که در شرایطی که اتصال به اینترنت در دسترس نباشد و یا مشکلاتی برای استفاده از کامپیوتر وجود داشته باشند مورد استفاده قرار می گیرد. این آزمون دارای سه قسمت برای تست کردن Listening و Reading و Writing می باشد و تمامی امتیازها شبیه به آزمون TOEFL iBT تنظیم می شود.

بررسی آزمون TOEFL ITP

کلمه ITP مخفف Institutional Testing Program می باشد. از لحاظ محتوایی آزمونTOEFL ITP مشابه با آزمون TOEFL PBT است با این تفاوت که قسمت Writing و که اصطلاحاً به آن Test of Written Expression گفته می شود حذف شده است. آزمون TOEFL ITP جایگزین آزمون آزمون TOEFL iBT و آزمون TOEFL PBP نمی باشد. آزمون TOEFL ITP به صورت درونی توسط سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت دیگر اگر سازمانی قصد داشته باشد که دانش زبان انگلیسی افراد مشغول در آن سازمان را بسنجد می‌تواند از TOEFL ITP استفاده کند. آزمون TOEFL ITP از دو سطح تشکیل شده است. نمره آزمون TOEFL ITP به CEFR تبدیل شده و همچنین یک مدرک برای شرکت کنندگان صادر می شود.

بررسی آزمون TOEFL Junior

سازمانی ETS اخیراً اقدام به ارائه کردن آزمون TOEFL Junior کرده است که برای ارزیابی سطح دانش و مهارت زبان انگلیسی افرادی است که از ۱۱ سال بیشتر سن دارند. این آزمون به دو صورت برگزار می شود. آزمون TOEFL Junior Standard به صورت کاغذی و TOEFL Junior Comprehensive به صورت کامپیوتری برگزار می شود.

آزمون TOEFL Junior Standard از سه قسمت تشکیل شده است که Reading Comprehension و Listening Comprehension and Language Form و Meaning نام دارند. آزمون TOEFL Junior Comprehensive نیز از سه قسمت با نام‌ های Reading Comprehension و Listening Comprehension و Speaking و Writing تشکیل شدند. امتیاز کسب شده در آزمون TOEFL Junior نیز به CEFR تبدیل شده و همچنین یک مدرک برای شرکت کننده صادر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *